Alue-estekilpailu ja TRS:n PowerCup-seurakarsinta 21.4.

Anni Kallio
21.4.2013

Tiia Koskimies ja Domino Do
Annukka Nyberg ja Karlete
Emmi Saarikko ja Zamigo
110cm palkintojenjako
Karla Rantanen ja Cardena Bee

Huhtikuun "pikkukilpailut" päättivät Tampereen hallikauden.

170 lähdön "pikkukilpailu" käytiin hallissa auringon paistaessa ulkona.
Kilpailussa ratsastettiin myös TRS:n PowerCup-seurakarsinta vuosimallia 2013 ja ratkottiin kuusi ratsukkoa edustamaan seuraa Hämeen alueen aluekarsintoihin.

Online-tulospalvelu oli käytössä ja tulokset löydät täältä Equipe Onlinesta.

Päivän ensimmäiset luokat olivat seuraluokkia, 70cm ja 80cm, arvosteluiltaan molemmat A.0.0. Puhtaita ratoja luokissa nähtiin 42 lähdöstä 25 kappaletta.

Samaan aikan esteluokkien kanssa aamuyhdeksältä alkoi PowerCup-karsinnan kouluratsastusosuus eli Helppo C:1 2000 harjoitusmaneesissa. PowerCupissa kilpaili neljätoista poni- ja junioriratsastajaa. Kouluosuuden tuomari, Nina Soilammi, kuvaili luokan tasoa vaihtelevaksi kärjen erottuessa edukseen. Puolet luokkaan osallistuneista ylitti kuitenkin 60% maagisen rajan.
Kouluosuuden paras oli Tiia Koskimies ponilla Domino Do (66,00%). Loput sijoitukset menivät Nea Jylhälle ja Kotimäen Mysticille (64,5%), Ilona Vehviläiselle ja Piloulle (64,00%) ja Fiia Rintamäelle ja Faustille (63,25%).

Esteosuudella estekorkeus määriteltiin ratsun koon mukaan siten, että saman radan esteet olivat pikkuponeille 80cm, isoille poneille 85cm ja hevosille 90cm. Esteradalla nähtiin luokassa harmillisia hylkäyksiä, mutta myöskin molemmat vaiheet puhtaasti suorittaneita ratsukoita. Toisessa vaiheessa selkeästi nopein virhepisteetön suoritus oli jo kouluosuuden voittaneella Tiia Koskimiehellä ja Domino Do -ponilla (0-0-34,59) ja kaikki muut jäivät heistä yli viisi sekuntia.

Tampereen Ratsastusseuraa edustamaan PowerCupin aluekarsintoihin lähetetään seuraavat kuusi ratsukkoa:
Tiia Koskimies - Domino Do, Tuuli Virtanen - Wicked One And Only, Ilona Vehviläinen - Pilou, Fiia Rintamäki - Faust, Tiia Virtanen - Aquila II sekä Sanna Andersson - Renella Gold.
Jonkun em. ratsukoista ollessa estynyt varasijoilla ovat: Maija Rahkonen - Pirouett sekä Essi Kaila - Wanderburg

PowerCupin Hämeen aluekarsinnat ratsastetaan seuraavasti:
Kouluosuus 19.5.2013, Tampere. Esteosuus 8.6.2013, Kangasala

Alueluokat alkoivat 90cm tasolta. Voiton kaksivaiheisessa luokassa 31 lähtijän joukosta vei sekunnin kymmenyksen erolla Saija Huupponen Hunajakanelilla (LR Team) tuloksella 0-0-30,00 TRS:n Saara Mantereen ja Vlashka van het Sassenbroekin jäädessä niukasti toiseksi (0-0-30,12). Kolmas oli Nella Hämäläinen ratsullaan Cromwell (TT) tuloksella 0-0-30,63.

100cm alueluokassa kokeiltiin tälle kaudelle tullutta uutta arvostelumenetelmää eli ihanneaikaa. Luokassa oli 32 lähtöä ja kahdeksan sijoittuneen joukossa TRS:n edustajista olivat luokan voittanut Anna Viljakka - Limity, viides Ira Wigrén - C ja seitsemäs Linnea Määttänen - Karuso II.

110cm luokka oli arvostelultaan kaksivaiheinen 367.1 (A2/A2) ja siinä oli 22 lähtöä. Luokkavoitto lähti Kangasalle LRS:n Karla Rantasen ja kimon Cardena Bee -tamman mukana (0-0-29,25). Roosa Rajamäki - Crocodile Dundee (TT, 0-0-30,22) oli toinen ja loput kuudesta sijoittuneesta edustivatkin sitten Tampereen Ratsastusseuraa: Laura Rantala ja Wibault (0-0-31,57), Emmi Saarikko ja Zamigo (0-0-32,50), Annukka Nyberg ja Karlete (0-0-33,00) ja päivän toisen sijoituksensa ottanut Anna Viljakka - Limity (0-0-33,28).

Päivän viimeisen luokan korkeus oli 120cm ja kahdeksan lähtijän joukosta sijoille nousivat Emilia Ikola - Atlantis (KaRa, 0-51,57) ja Helena Leino - Nemea (HaRi, 0-63,09) ainoilla puhtailla radoillaan.

Onnittelut kaikille voittajille ja sijoittuneille ja kiitos kaikille mukanaolleille.
Tapaamme aluetason kouluratsastuskilpailujen merkeissä sunnuntaina 19.5., jolloin ohjelmassa mm. Hämeen PowerCupin aluekarsinnan kouluosuus.

Tiedotteen kuvista kiitos Hanna-Maria Heinoselle.

Liitteet