Horze Cupien finaalit ja drive-in sarjan päätöskilpailu 10.2.

Anni Kallio
10.2.2013

Inka Rautio ja Desiree MiniCupin palkintojenjaossa. Onnittelemassa Sari Lundén. Kuva: Outi Wallin
Tyylituomarin työ ei lopu kun luokka on ohi. Sen jälkeen vielä vertaillaan tuomareiden kesken annettuja arvosteluja ja pisteitä ja vallataan siis tuomaritornin pöytä ;) Sari ja Heli työn touhussa.

Horze Mini- ja KaamosCupien finaalit ratsastettiin talven viimeisessä drive-in seuraestekilpailussa lumisessa säässä sunnuntaina. Nettisivuille kaivataan kuvia finaaleista, laita tulemaan os. trs.netti@gmail.com, kiitos!

Sunnuntaina 10.2. ratsastettiin TRS:n talvisen drive-in seuratason estesarjan viimeinen kilpailu, ja samalla edellisissä kilpailuissa itsensä Horze-cupien finaaleihin puhtailla radoilla kvaalanneet kymmenen parasta mittelivät hienoista palkinnoista tyylirvosteluluokissa omilla korkeuksillaan.

Sunnuntaiaamu valkeni kevyellä lumitihkulla, joka yltyi pyryksi iltapäivään mennessä. Kilpailut kuitenkin vietiin vauhdikkaasti rutiinilla läpi, ja päivän aikana nähtiin yli 200 suoritusta.

Kilpailu löytyi myös reaaliaikaisesta tulospalvelusta, Equipe Onlinesta.

Tuttuun tapaan normaaliluokat ratsastettiin clear round - arvostelulla eli arvosteluna oli A.0.0., ts. kaikki virheettömät suoritukset palkittiin punavalkoisella voittajaruusukkeella radalta poistuttaessa.
Finaaliluokat eli luokat 2 ja 5 ratsastettiin tyyliarvosteluina kahta tyylituomaria käyttäen.

Ensimmäinen luokka oli korkeudeltaan 50-60cm, ja siinä oli yhteensä 26 lähtöä. Näistä 15 suoritti radan puhtaasti.

Toinen luokka oli Horze MiniCupin finaaliluokka, ja siinä oli 11 lähtöä. Luokkaan osallistuvat ratsukot olivat keränneet eniten puhtaita ratoja tasoilta ristikot, 50-60cm sekä 70cm.
Ratsukot hyppäsivät radan sillä korkeudella, miltä heidän korkein puhdas ratansa oli Cupin aikana tullut. Luokan tuomareina toimivat Sari Lundén ja Heli Simola.
Luokan ja Horze MiniCupin voittoon ratsasti erittäin siistiä työtä tehnyt Inka Rautio Desiree-ponillaan (PoR). Inka otti luokkavoiton kymmenen pisteen kaulalla toiseksi sijoittuneeseen TRS:n Tuuli Virtaseen ja poniin Wicked One And Only. Kolmannelle tilalle ylsivät Hilja Markkola ja Tukkilan Esteri (TRS). Kolmelle parhaalle oli luvassa Horzen 80€, 60€ ja 40€ lahjakortit. Lisäksi TRS:n palkinto voittajalle oli kotiinviemisiksi iso kullanvärinen nimikkopokaali.

Clear Round -luokat jatkuivat, ja luokassa nro 3, 70-80cm, nähtiin 56 lähtöä joista 33 tekivät virheettömät suoritukset.
Luokka 4, 90-100cm, kokosi myös hienosti 53 lähtöä ja näistä radoista 18 oli puhtaita.

Luokassa viisi oli luvassa varsinaisen Horze KaamosCupin finaali. Nämä ratsukot olivat hypänneet eniten puhtaita ratoja tasoilla 80-120cm. Luokassa nähtiinkin suorituksia kaikilla korkeuksilla. Ratahenkilökunnalle aiheutti hieman päänvaivaa muutella sarjaväliä ja korkeuksia lähes joka ratsukon jälkeen, mutta toimihenkilöt aivan loistavia ja kaikki sujui joutuisasti!
Sari ja Heli jatkoivat arvostelua myös tässä luokassa, johon osallistujia oli ilmoittautunut 15 kappaletta.
TRS:n omat ponitytöt olivat iskussa ja ottivat Horze KaamosCupin kolmoisvoiton ja mukansa Horzen 300, 200 ja 100 euron lahjakortit. Tasapainoisia ratoja esittivät luokan voittanut Sanna Andersson ja Renella Gold tasolla 80cm (76,5 pistettä), toiseksi sijoittuneet Saara Mantere ja Vlashka van het Sassenbroek (75p) tasolla 110cm sekä kolmannen sijan vieneet Hilja Viertola ja Golden Heart (74,5p) estekorkeudella 100cm. Hienoa TRS-menestystä täydensi vielä neljänneksi sijoittunut, 100cm korkeudella kilpaillut junioriratsukko Tiia Virtanen ja Aquila II.
Voittajalle lähti kaapin koristeeksi myös tässä luokassa iso kullanvärinen pokaali.

Tämän jälkeen luokassa kuusi esteet nousivatkin sitten jo 110 cm:iin. 27 lähtöä, joista 8 teki puhtaan radan.
Luokan 7, 120cm, 11 lähdöstä viisi oli virheettömiä.

Päivän aikana nähtiin iso joukko kansallisenkin tason ratsukoita ottamassa vauhtia tulevaan, ihan pian alkavaan kilpailukauteen.

Onnea vielä kerran Cupien voittajille ja sijoittuneille ja kiitokset kaikille mukanaolleille yleisöstä toimihenkilöihin.

Tapaamme KaamosCupin merkeissä jälleen ensi syksynä!

Tulokset:
Horze MiniCup 2012-2013
1. Inka Rautio - Desiree (PoR), 80 pistettä
2. Tuuli Virtanen - Wicked One And Only (TRS), 70,5 pistettä
3. Hilja Markkola - Tukkilan Esteri (TRS), 69,5 pistettä

Horze KaamosCup 2012-2013
1. Sanna Andersson - Renella Gold (TRS), 76,5 pistettä
2. Saara Mantere - Vlashka van het Sassenbroek (TRS), 75 pistettä
3. Hilja Viertola - Golden Heart (TRS), 74,5 pistettä

Jos sinulla on kuvia (erityisesti voittajista, mutta myös muista sijoittuneista otetaan kuvia mielellään vastaan), laita niitä tulemaan osoitteeseen trs.netti@gmail.com.
Kuvan lähettämiseen pitää olla kuvan ottajan lupa. Mainitse kuvaaja viestissä. Kiitos!

Seuraavan kerran Niihamassa on ohjelmaa lauantaina 16.2., kun Markku Saastamoinen tulee jatkamaan vauhdikkaasti alkanutta TRS:n luentosarjaa luennolla hevosen ruokinnasta. Sunnuntaina 17.2. sitten kilpaillaankin aluetasolla kouluratsastuksessa.
Esteiden makuun pääsee kansallisissa esteratsastuskilpailuissa 24.2.
Tervetuloa!