Hallimestaruudet ja Tampere Indoors II 18.11.

Anni Kallio
19.11.2012

Senioreiden kultamitalisti: Janna Huhtanen ja Wallstreet
Kuva: Mirella Ruotsalainen
Senioreiden kultamitalisti: Janna Huhtanen ja Wallstreet Kuva: Mirella Ruotsalainen
Nuorten kultamitalisti: Mikael Wahlman ja Prestige.
Kuva: Mirella Ruotsalainen
Nuorten kultamitalisti: Mikael Wahlman ja Prestige. Kuva: Mirella Ruotsalainen
Juhlakalu Matti Kuusi pitämässä puhettaKuva: Hanna Heinonen
TRS Vikeltäjien esitys. Kuva: Hanna Heinonen

Tampereella kilpailtiin kansallisen tason kärjessä sunnuntaina 18.11. Myös video- ja valokuvausta oli tarjolla.

Hallikauden toinen Tampere Indoors- kansallinen esteratsastuskilpailu käytiin kosteassa säässä Tampereen Ratsastuskeskuksessa Niihamassa sunnuntaina 18.11.

Paikalla oli koko kilpailupäivän ajan videokuvaaja, eli kiinnostuneet voivat tilata ratojaan osoitteesta hevosia.com.
Mirella Ruotsalainen kuvaili osan luokista, kuvia voi häneltä tiedustella tämän sivun ohjeiden mukaan.
Kiitos paikan päälle tulleille kuvaajille!

Kilpailun tuomariston puheenjohtajana toimi viimeistä kertaa Tampereella tuomarin virasta tämän vuoden jälkeen poisjäävä TRS:n arvostettu tuomari-ikoni Matti Kuusi. Matille oli kilpailu- ja valmennusjaoston toimesta tehty (kirjaimellisesti) nimikkoeste - kuusen muotoiset vihreät johteet olivat ensimmäistä kertaa käytössä ja tuttu olkihattukin kurkistelee toisen kuusen takaa.
Matti yllätettiin takavasemmalta senioreiden hallimestaruusluokan palkintojenjaon jälkeen ja annettiin halausten kera kukkakimppu sekä mikrofoni - johon Matti supliikkimiehenä piti heti paikalla kiitospuheen.
Iso kiitos Matille kaikesta, sinulle on aina paikka tuomaritornissa vaikkapa kellottajana. Ihan ensimmäisissä aamuluokissa emme arvaa hitaasti käynnistyvää dieselkelloa käyttää, mutta sen jälkeenhän se vallan villiintyy ja ottaa aikaa kuin ATU konsanaan - ellei sitäkin paremmin...
Kilpailun ratamestarina toimi Teppo Hakala. Kiitokset Tepolle hyvistä radoista!

Itse kilpailupäivä aloitettiin aamuyhdeksältä 100cm ja 34 ratsukon alueluokalla, jossa voitto lähti Espooseen Laura Luusuan ja Checkmate Junior Wen kanssa. TRS-väriäkin nähtiin palkintojenjaossa: Johanna Lipponen ja Vertical nappasivat viidennen ja Ida Maria Hietala ja Orlando IV kuudennen sijan. Onnea!

Seuraavaksi radalle laukkailivat nuoret hevoset ja lapsiratsastajat. Neljästätoista lähteneestä ratsukosta viisi selvitti radan virheettä ja jakoi ensimmäisen sijan. He olivat: Minna Lehtonen - Lambadia, Daniela Tuuri - Calippo P, Janna Huhtanen - Funkel Gabriel, Sanna Lahtinen - Fina Happy sekä Kullo Kender ja Le Cayenne.

Nuorten Ratsastajien vuoden 2012 hallimestaruus ratsastettiin 135-tasolla, arvostelulla AM5. Luokassa oli 21 lähtöä, ja näistä ratsukoista 17 kilpaili mestaruudesta.
Uusintaan lähti kymmenen ratsukkoa; nopeimmin nollilla uusintaradan selvitti armeijan harmaista vapaalla ollut Mikael Wahlman ratsullaan Prestige. Emilia Vättö ja Valentino VI jäivät Miksulle kolme sekuntia. Pronssille ratsasti myös nollatuloksella Anu Mäkinen Aviksella.

Senioreiden hallimestaruudesta 145-tasolla kilpaili vain neljä ratsukkoa, mutta siinäkin nähtiin uusinta kultamitalista kun perusradan selvittivät virheettä sekä Janna Huhtanen Wallstreetilla että Marina Ehrnrooth Orchidee XI:llä. Molemmat ottivat uusinnassa yhden pudotuksen, mutta Janna vei hallimestaruuskullan ja 600 euron ykköspalkinnon loimineen ja pokaaleineen sekunnin nopeammalla ajalla. Hopealle (ja 400 euron lohdutuspalkinnolle) siis Marina ja Orchidee ja pronssille Kullo Kender ratsullaan Challenge MB.

40 ratsukon 115cm alueluokka jatkoi päivää pienen tauon ja TRS-vikeltäjien esityksen jälkeen. Voittoon ratsasti nopealla tuplanollatuloksella TRS:n Laura Rantala Wibaultilla. Toiseksi sijoittui nopea poniratsukko Elene Hietanen ja Adalmina's Secret (TUUR) ja kolmanneksi TRS:n Nita Raiskio ja Cassis Xs.

Tampere Cupin 125-tasolla ratsastettu toinen osakilpailu keräsi mukavat 45 lähtöä. Ratamestari Teppo Hakala oli viritellyt radalle muutaman jipon, ja luokan kärki olikin pitkälle ammattiratsastajien valloittama. Voiton vei luokan alussa kovan pohja-ajan toisessa vaiheessa pöytään lyönyt Mikael Wahlman Gadrianolla. Toiseksi Kristiina Taimisto A-Reliuksella ja kolmanneksi TRS:n Tommi Blom Paradise Princesilla.
Tampere Cupia ensimmäisen osakilpailun jälkeen johtanut pari Susanna Granroth ja Tatricia vahvistivat asemaansa sijoittumalla nytkin neljänneksi.

Seuraavan kerran Tampereella kilpaillaan heti ensi sunnuntaina 25.11. ponien hallimestaruuksista. Ohjelmassa tuolloin myös Tampere Cupin 3. osakilpailu.
Tervetuloa kilpailemaan, katsomaan tai vaikka toimihenkilöksi.
Vauhtia ei varmasti niistä kilpailuista puutu!