Ponien hallimestaruudet Tampereella 25.11.!

Anni Kallio
21.11.2012

Roosa ja Piccola (Tampere Spring Challenge 2012, kuva: Mirella Ruotsalainen)

Tampere Indoors vol. III:n päätähtenä olivat sekä Tampere Cupin 3. osakilpailu että Suomen poniratsastajien kärkikaarti tavoittelemassa hallimestaruuksia.

Kilpailupäivä alkoi klo 9:00 kansallisella poniluokalla, joka toimi samalla verryttelyluokkana hallimestaruuksiin. Isot ponit hyppäsivät A.2.0. -luokan korkeudella 105cm ja pikkuponit 95cm. Voittoon ratsasti yli kahden sekunnin kaulalla Neea Perkiö näppärällä Spice-ponillaan (KSUR). TRS:n Mira Rantanen ja Monza jäivät voittajalle reilut kaksi sekuntia. Kolmas oli niinikään TRS:n Saara Mantere Vlashka van het Sassenbroek.

Pikkuponien hallimestaruus ratkaistiin 105cm esteillä, arvostelulla AM5.
Ratamestari Eerika Repo oli tehnyt haastavan radan ja 20 lähteneestä vain kuusi ratsukkoa pääsi korotettuun uusintaan, jossa nähtiin kolme puhdasta suoritusta. Näiden kolmen kesken siis jaettiin hallimestaruusmitalit.
Kultamitalille ratsasti neljän sekunnin kaulalla TRS:n oma Oona Tammi Schaja-ponillaan. Toiseksi seurakaveri Roosa Onttonen Baboesilla ja pronssille Kaarinan Kenttäratsastajien Erica Mäkilä ponilla Amadeus Krogholm.
Lämpimät onnittelut mitalisteille!

Isot ponit kilpailivat omasta hallimestaruudestaan samalla mutta 10cm korkeammalla radalla. Uusintaan lähti yhdeksän ratsukkoa, joista neljän puhtaan suorituksen tehneen kesken käytiin huima mitalitaisto. Kultaa nappasi Kaarinan Kenttäratsastajien Jenna Yrjövuori ponilla Honey. Hopealle ratsastanut Lahan John Antell jäi Jennalle kaksi sekuntia. Pronssi ratkesi kolmella sadasosalla TRS:n Roosa Onttosen ja Piccolan hyväksi. Saana Pulkkanen ja Leonardo DaVinci (JARA) antoivat heille kovan vastuksen.

Alueluokka 115cm keräsi 35 lähtöä. Edellisen viikonlopun tapaan voitto tuli "kotiin" Laura Rantalalle ja Wibaultille, jotka kiersivät radan puhtaasti supernopeasti.
Seuraavat kolme sijoittunutta olivat Milla Mättölä - Tristan (EKR), Marjut Tuliniemi - Urano (LRR) ja Nita Raiskio - Cassis Xs (TRS)

Tampere Cupin kolmanne osakilpailun, estekorkeus 125cm, arv. 367.1 (A2/A2), voittoon ratsasti varsinaisessa voittoputkessa oleva Laura Rantala Wibaultilla. Heille toisen vaiheen ylivoimaisen nopea ja virheetön tulos luokan alkupäässä piti loppuun asti.
Toiseksi RCC:n Marika Aalto ja ytimekkäästi nimetty hevosensa T. Kolmannelle sijalle jäi sekunnin erolla Marikaan Bettiina Lahdensivu ja Rapsodija. Vain nämä kolme ratsukkoa selvittivät molemmat vaiheet puhtaasti. Hyvää aikaa tehnyt Marja Tetri-Rantanen ja Chick ottivat harmittavan pudotuksen toisen vaiheen viimeisellä esteellä.

Kuvia saa lähettää os. anni.kallio.trs@gmail.com