Kansalliset esteratsastuskilpailut 28.10.

Anni Kallio
31.10.2012

Niihamassa kilpailtiin hallikauden viidestä kansallisestä ensimmäinen sunnuntaina 28.10.

Pikkupakkanen ja maassa ollut lumi aiheutti useamman ratsukon poisjäännin, mutta aurinkoisena sunnuntaina paikallesaapuneilla oli mukavaa.

Kilpailussa ratsastettiin paitsi uuden Tampere-Cupin (neljän osakilpailun ja finaalin 120-130 tason sarjakilpailu) ensimmäinen osakilpailu, myös kilvoiteltiin Tampereen Palkinnosta vm 2012.

Viileä sää verotti myös katsojamäärää, mutta kahvion puolella kävi vilske ja sinne myös monet hakeutuivat sulattelemaan itseään. Villasukat ja housut tulivat tarpeeseen!

Päivän ensimmäinen luokka oli alueluokka, korkeudeltaan 110cm. Luoka voiton vei nopealla ja virheettömällä radalla Susanna Rautanen Voldbyholms Anelalla. Ponin selkään vaihteeksi hypännyt TRS:n Marja Tetri-Rantanen Costiella oli hienosti kuudes ja Saara Mantere Vlashka van het Sassenbroekilla seitsemäs. Onnea sijoituksista!
Virhepisteettä radan selvitti myös Hanna Lampinen Balaton II:lla.

Toinen luokka eli avoin 120cm (kansallinen luokka) oli samalla Tampere Cupin ensimmäinen osakilpailu. Luokassa oli poisjäänneistä huolimatta mukavat 49 lähtöä. Rata osoittautui tuloslistaa tarkastellen melko haastavaksi, sillä tuplanollatuloksia saatiin vain yhdeksän. Voiton ja kolme muuta sijoitusta luokassa napsi Susanna Granroth hevosilla Tatricia, Une Amie de Santa Cruz, Balvera sekä Videntiek.
TRS:n Tommi Blom ratsasti Paradise Princesillä hienosti toiseksi häviten voittajalle alle sekunnin. Sari Lundén ja Levad Z ottivan myös sijoituksen.

130cm aikaluokassa Krista Jaatinen ja Zennie juhlavuottaan viettävistä Koljonvirran Ratsastajista löivät pöytään supernopean nollaradan. Toiseksi sijoittunut Ville Kulkas jäi Kristan voittoajasta yli 10 sekuntia!

Tampereen Palkinnosta kilpailtiin jälleen välivuoden jälkeen. Luokka kutistui harmittavasti kolmeen ratsukkoon, joista pisimmän korren ja pokaalin sekä loimen veti lohjalainen Helena Wist ratsullaan Sunset II. Onnittelut!

Päivän viimeisenä iltapäivällä kolmen aikoihin aloitettiin nuorten hevosten ja lapsiratsastajien 110cm kansallinen luokka. Arvostelulla A.1.0 ensimmäisen sijan jakoivat Viron Kullo Kender (Le Cayene), Joona Mansikkaoja (Ballack) sekä Ville Kulkas (Hannes van't Lindeken).

Seuraavan kerran kansallisten kilpailujen merkeissä kilpaillaan Tampereelle sunnuntaina 18.11., jolloin vuorossa ovat mm. nuorten ja senioreiden hallimestaruudet ja Tampere Cupin 2. osakilpailu. Tervetuloa kilpailemaan tai seuraamaan kilpailua!