TRS 85-vuotisjuhlakilpailu

29.5.2011

Tampereen Ratsastuskeskuksessa kilpailtiin 28.-29.5. kansallinen kouluratsastuskilpailu pirteässä alkukesän säässä. Viikonlopun aikana ratsastettiin hurjat 189 suoristusta. Pääluokan voitto meni Emilia Kaikkoselle ja Wettiner Prinzille.

Lauantaina saatiin nauttia upeasta auringonpaisteesta vain parin ratsukon saadessa piristävän suihkun taivaalta. Päivä alkoi aluetason vammaisluokalla, joka harmillisesti kutistui kolmeen ratsukkoon. Luokan voiton vei Mari Lehtikunnas Iton-ratsulla.

Kansallisen Hevoshullu Ponicupin ensimmäisessä osakilpailussa (Prix de Marja's Horse Shop) kilpaili 39 ratsukkoa ja ohjelmana Helppo B K.N. Special. Luokka oli huikean kovatasoinen: 30. ensimmäistä ratsukkoa saivat tulokseksi yli 60 %! Osakilpailun voitti Siilin Ratsastajien Riikka Kuosmanen ponilla Fuzzydice (68,70 %). Toiseksi tullut Janni Martikainen ponilla Hazelberg's Macho jäi ykköstilasta vain kolmella ja puolella pisteellä (tulos 68,00 %).

Junioricupin ensimmäisessä osakilpailussa (Prix de Juhlakeskus Mancester Oy) oli ohjelmana Helppo A:0 ja 25 lähtöä. Voitto meni Siilin Ratsastajille myös tässä luokassa Vilma Vajannon ratsastaessa kärkeen ponilla Orchid's Imeranda.

Lauantain viimeisenä ohjelmana kilpailtiin pitkän radan Helppo A:4 (Prix de Horseforte Oy). Voitosta käytiin kova kamppailu: Timo Rokkanen - Fölholms Florina (Helsingin Ratsastajat, 65,54 %) päihitti toiselle sijalle tulleet Nina Dunder - Winclair (Ypäjän Ratsastajat, 65,36 %) vain yhdellä pisteellä! Tampereen Ratsastusseuran oma Hanna Heiskanen uljalla mustaalla Habsburgerilla jäi harmillisesti sijoituksesta vain 1,5 pistettä.

Sunnuntaiksi oli luvattu kaatosadetta koko päiväksi, mutta onnekkaasti selvisimme iltapäivästä alkaneella kirpeällä tihkusateella.

Päivän aloittivat suomenhevoset kahdella radalla - luokka Prix de Suomen Hippos jouduttiin jakamaan kahtia suuren suosion vuoksi. Luokan a-osassa kilpaili 25 ratsukkoa. Luokan a-osassa voiton upeiden orien nenän edestä nappasi Pauliina Pöntinen Elmina-tammalla Ypäjän Ratsastajista (64,17 %). B-osassa voittoon ratsasti Heidi Svanborg-Lodman Corleone-orilla (Helsingin ratsastajat, 67,60 %). Helkky Pakarinen ja Arran Aleksi jäivät voittoratsukosta vain pisteen päähän (Riding Club Cavalor, 67,40 %).

Suomenhevosten jälkeen vuorossa olivat vaativat luokat. Vaativa B -luokassa (Prix de Kukkari, joka lahjoitti kilpailun koristeluun käytetyt kukat) ylivoimaisen voiton ja 250 euron pääpalkinnon vei Pilvi Tuominen tammalla Ohlalaa (pistein 64,87 %). Luokassa oli yhteensä 29 lähtöä. Tampereen Ratsastusseuran Saija Siuko ja Fux jäi sijoituksesta vain kolmen pisteen päähän, joka kuitenkin palkittiin luokan parhaana TRS-ratsukkona Ergolan Malja -kiertopalkinnolla ja 100 euron stipendillä.

Päivä huipentui Prix de St. Georges -luokkaan (Prix de Tampereen Ratsastusseura 85-v), jossa kilpailtiin Tampereen Malja -kiertopalkinnosta ja kovista palkintorahoista. Kolmen kärki erottui selkeästi: ensimmäisen kiinnityksensä Tampereen Maljaan (jonka saa omakseen kolmen peräkkäisen tai viiden muun voiton jälkeen) ja 600 euron palkintorahan otti Dressage Team Traversin Emilia Kaikkonen näyttävä läsipäisellä raudikollaan Wettiner Prinz (68,64 %). Toiseksi ratsasti kauniin eleettömästi Kikko Kalliokoski - Sambisto Helsingin Ratsastajista (68,07 %). Kolmannen sijan vei Denzel ratsastajaan Anna von Wendt (63,29 %) seurasta Kimitoöns Ryttare.

Tampereen Ratsastusseura haluaa lämpimästi kiittää tuomareita, sponsoreita, kilpailijoita, yleisöä ja upeita toimihenkilöitä. Näemme taas ensi vuoden toukokuussa kansallisten koulukilpailuiden merkeissä!

Kilpailun sivu