Alueen matkalla Globenissa

Laura Metsänen
4.12.2009

Alue järjesti alueen seurojen kanssa matkan Tukholmaan HorseShow tapahtumaan 27.-31.11.2009. Matkalla oli n. 30 henkeä alueen eri seuroista ja muutama innokas myös muilta alueilta. Terssiläisiä oli noin kymmenen. Lisäksi kilpailupaikalla näkyi muitakin nykyisiä tai tulevia terssiläisiä.

Matkalla

Matkavaihtoehtoja oli kaksi, joissa molemmissa lähtö oli perjantaina 27.11.2009 laivalla Helsingistä ja toisessa vaihtoehdossa kotona Tampereella oltiin sunnuntaina 29.11.2009 puolelta päivin. Pidemmässä vaihtoehdossa tampereella oltiin maanantaina.

Menomatkalla iloksemme huomasimme, että junaliput olivat tällä kertaa juuri oikeaan junaan ;) . Helsingin terminaalissa näkyi matkustajien joukossa myös muita hevosihmisiä, joten siitäkin päätellen tapahtuma on myös suomalaisten suosiossa. Laivamatka meni muuten mukavasti, mutta etelätuuli keikutteli paattia yllättävän paljon, mutta matkan hintaan kuulunut päivällinen tuli kuitenkin nautittua pitkän kaavan mukaan.

Menomatkalla laivalla oli myös aluehallituksen kokous, jossa saatiinkin ensi tammikuun eri alueiden hallitusten tapaaminen suunniteltua melko pitkälle.

Tukholmassa

Tukholmassa meillä oli vastassa Arin ansiokkaasti varaama bussi, joka jätti ensin päivämatkalaiset Globeniin ja vei sitten muut hotellille. Hotellin edestä näkyikin kadun päässä jo Globen-areenan pallomainen muoto. Tavarat oli tarkoitus pikaisesti jättää säilytykseen, mutta ruotsalaiset avainkortit osoittautuivat melko monimutkaiseksi. No jaa, taisi kyse kuitenkin olla siitä, miten päin kortti tungetaan lukkoon.

Tavaroiden huostaanannon jälkeen osallistujat jakautuivat kuka minnekin. Suurin osa taisi mennä shoppailemaan ja hyötymään kruunun kurssista euroon nähden.

Meidän seurueemme sai hyvän vinkin Kuninkaallisista hevostalleista, johon siis suunnistimme muutaman joulutorin kautta. Talleilla oli joulun kunniaksi myös kymmeniä myyntikojuja, joissa myytiin kaikkea mahdollista ruuasta hevosiin, tosin hevoset olivat puisia tai metallisia. Viivyimme pitkään ihastelemassa Kalle-kunkun hienoja vaunuja, joista vanhimmat olivat 1800-luvun alusta. Vanhimmat säännöllisesti vielä käytettävät vaunutkin olivat jo 1800-luvulta. Kyllä ne osaa. Siis tehdä hienoja ja laadukkaita vaunuja. Näimmepä myös Kallen hienoja autoja.

Vaunujen jälkeen suunnistimme innolla katsomaan hevosia, mutta voi harmi: juuri kun olimme menossa tallin ovesta sisään, niin henkilökunta ilmoitti, että nyt alkaa hevosten kahden tunnin ruokatauko. Niinpä menimme maneesiin, joka oli muutettu markkinapaikaksi. Vielä kun teimme hieman ostoksia, suuntasimme kohti hotellia, josta saimmekin jo huoneet.

Vihdoinkin Areenalle

Pikaisen lepotauon jälkeen syömään ja sitten suuntasimme metrolla kohti Globenia. Sinne olikin helppo löytää metroasemalta, seurasimme vain ihmisvirtaa. Koska iltanäytöksen alkuun oli vielä aikaa, menin expo-alueelle tutustumaan tarjontaan. Paljon oli tarjontaa, mutta ei toki niin paljon kuin Göteborgissa on. Ihmisiäkin oli tungokseen asti, mutta reuna-alueet pystyi kiertämään. Ja lähti sieltä mukaan uusi käsintehty ajopiiska, jonka vieminen illalla metrolla hotelliin herätti joissakin ihmisissä jostain syystä outoja ajatuksia.

Lauantain iltanäytös oli oikea HevosShow (isoilla kirjaimilla). Siinä ei ollut yhtään taukoa, jossa yleisö olisi lähtenyt pois katsomosta.

Tervetulo-ohjelman jälkeen oli juuri sopivan pituinen 150 sentin esteluokka. Osallistujia oli parikymmentä, jotka kaikki olivat, sekä hevoset että ratsastajat, taitavia ja kaikilla oli yhtäläiset mahdollisuudet voittaa luokka. Ohjelma jatkui Friisiläiskatrillilla ja hollannin lämminveristen esittelyllä. Tämän jälkeen oli vuorossa valjakkoajoa.

Nelivaljakoiden WordCupin lämmittelyluokassa suomalaisten valjakkovalmentaja Tomas Eriksson oli toinen. Olikohan tulos valmennettaviensa laivalta hankkiman tuliaisen ansiota vai ei, se jäänee arvoitukseksi. Yleisö eli äänekkäästi mukana jokaisen valjakon suorituksen aikana, koko katsomon hiljentyessä valjakon ollessa estealueella.

Sitten taas seuraavana oli 140 sentin järkevän kokoinen esteluokka. Luokan jälkeen oli hämmästyttävä JF Pignonin hevosesitys vapaana olevien hevosten kanssa: mitenkä hyvin hevoset voikaan saada toimimaan ilman mitään varusteita, lukuunottamatta raippaa. Ja näytöksen päätti hieno joulupukkishow.

Näytöksessä oli siis esteluokkia, valjakkoluokka, friisiläisiä, poneja, issikoita, jne. Tätäkin näytöstä oli katsomassa yli 11000 katsojaa ja sen kyllä huomasi lähes täydestä katsomosta. Katsojia oli kolmessa kerroksessa, eikä siellä ollut montaa tyhjää paikkaa. Päivänäytöksessä oli ollut vielä enemmän katsojia. Kyllä ne ruotsalaiset osaavat...

Sunnuntaina ensimmäinen luokka 140 sentin esteluokka, jonka jälkeen kisattiin ponien lämmittelyluokka. Tämän jälkeen oli vielä 150 sentin luokka, jossa voittajalle palkintona auto.

Päivänäytös oli sitten pelkkää koulua. Luokkana oli WordCup kür-luokka, jossa näimme parikymmentä tasokasta ratsukkoa. Luokan voitti Hollannin Adelinde Cornelissen, joka sai 83,850 % ja auton.

Tapahtuman aikana Rolf-Göran Bengtsson voitti esteluokista peräti kaksi autoa.

Kotiin

Kür-palkintojenjaon jälkeen matkasimme jälleen metrolla hotelliin, noudimme laukkumme sieltä onnistuneesti ja lähdimme kohti satamaa painavien ostokassien kanssa. Laiva meni tällä kertaa Turkuun, jossa hyvin nukutun yön jälkeen nousimme junaan ja saavuimme ennen puolta päivää Tampereelle.

Yhteenvetona Globenin tapahtumasta

Tapahtuma on ensisijaisesti HorseShow, jossa erittäin tasokas show-ohjelma. Kouluratsastajia on myös paljon ja he ovat tasokkaita. Esteratsastusluokat ovat lähtijämääriltään pieniä, niinpä ne eivät kestä kovin pitkään, vaan ne jaksaa seurata keskittyneesti alusta loppuun. Täyteluokkia ei ole.

Lippujen hinnat on edulliset, mistä johtuen katsojia on paljon. Niissä näytöksissä, joissa oli vain 7000 katsojaa, katsomo näytti puolityhjältä (niinkuin se tietysti olikin).

Positiiviisesti huomioitavaa on myös ruotsalaisten katsojien käyttäytyminen. Osallistujia kannustetaan tasapuolisesti (ja toisia vielä tasapuolisemmin) ja
luokan jälkeen jäädään katsomoon lähes poikkeuksetta ja katsotaan myös palkintojenjako.

Expo-alue on suuri ja erillään näytösareenasta. Ostosten määrästä päätellen siellä oli myös hyviä tarjouksia. Yhden näytöksen lipulla katsoja voi käydä expo-alueella koska vaan ja viettää siellä niin kauan kuin haluaa. Eli siellä ei ole mitään 'tunti ennen' rajoitusta.

Suosittelen kaikenikäisille ja kaikkien hevoslajien harrastajille.