Tampere Dressage Festival 2012

Sirpa Degerth-Káldi/Gringo, Tuija Tuominen/Samba Queen S sekä Mia von Schantz/Zalzatime. Kuvat: Mirella Ruotsalainen

Tampere Dressage Festival 2012 järjestettiin kesäkuun toisena viikonloppuna aurinkoisessa säässä.
Ainoa säänoikku koettiin harmillisesti pääluokan eli sunnuntain Tapiola Small Tourin viimeisten ratsukkojen aikana, kun koko viikonlopun pilvettömänä pysytellyt taivas repesi ja kasteli muutaman ratsukon kokonaan.
Onneksi kouluratsastajat uhmaavat ilmoja eivätkä ole sokerista ;)

Lauantaina 9.6.2012 arvioitiin Suomen kouluratsastuksen tulevaisuudennäkymiä, kun aamupäivällä ratsastettiin nuorten hevosten Supreme Horse Care Champion-sarjan 2. osakilpailut 5- ja 6-vuotiaille hevosille. 5-vuotiaiden sarjan voitti melko ylivoimaisesti ainoana yli 70% tuloksen ratsastanut Siiri Kyrö (RKR) hevosella Sunset Boulevard prosenttiluvulla 71,979%. Toiselle sijalle (68,542%) ratsasti Heta Leinonen (KuoR) ja May Day Johanna Heikkilän (BoeR) ja Malayan jäädessä niukasti kolmanneksi tuloksella 68,021%.
Tampereen Ratsastusseuran Ninja Rorarius sijoittui 32 lähtijän joukossa hienosti seitsemänneksi ihastuttavalla sirolla Hally Berry -tammalla.

6-vuotiaiden sarjassa Siiri Kyrö jatkoi varmaa suorittamistaan ja nappasi sekä ensimmäisen että kolmannen sijan, hevosilla Sabrina V (67,391%) ja Kiahan Royal Touch (63,587%). Siirin hevosten väliin toiseksi kiilasivat Omppu Saarinen (TN) ja Wiedenblick tuloksella 66,304%.

Tästä jatkettiin sujuvasti iltapäivällä 40 ratsukon avoimella Vaativa B -luokalla (Vaativa B FEI:n CCI/CIC*** B-kenttäkilpailuohjelma 2009). Luokan voiton veivät Tammelaan Elina Iso-Herttua ja Die Welt tuloksella 64,933%. Hänen takanaan käytiin seuraavista sijoista kova kamppailu, sillä sijat 2-6 mahtuivat kaikki neljän pisteen sisään.
Toiseksi sijoittui Ypäjän Ratsastajien Nina Dunder/Winclair (63,800%), kolmanneksi Virosta asti neljän hevosen kanssa Tampereella kilpailemaan saapunut Dina Ellermann/Royal Pokemon (63,600%), neljänneksi Tuija Tuominen/Samba Queen S (63,600%) ja viidennen sijan jakoivat Heli Hirvo/Don Preferido sekä Jari Ruuskanen/Cipolini (63,200%).
Tässä luokassa jaettiin myös Tampereen Ratsastusseuran kiertopalkinto Ergola-malja, joka jaetaan kansallisessa kouluratsastuskilpailussa vaativassa tai vaikeassa luokassa parhaalle Tampereen Ratsastusseuran edustajalle. Ergola-maljan sai Anne Leinonen ratsullaan Fioret, tuloksena heillä 60,600%.

Lauantain päätähti oli Prix St Georges -luokka, jossa tavoiteltiin kiinnitystä arvostettuun Tampereen Maljaan ja kilpailtiin myös 400 euron ykköspalkintorahasta.
Viime vuonnahan muistamme, että kiertopalkinto ja kiinnitys varsinaiseen Tampereen Maljaan meni Emilia Kaikkoselle hevosella Davidoff, ja Emilia oli tänäkin vuonna mukana.
26 ratsukon joukosta voittoon nousi muutaman prosentin erolla uhkaajiin Tuomarinkylän Ratsastajien Sirpa Degerth-Káldi hevosellaan Gringo. Tuloksena heillä 68,465%. Katariina Wolin ja Mallendina olivat toisia (66,798) ja viime vuoden voittaja Emilia Kaikkonen/Davidoff kolmansia (66,053%). Loput sijoitukset luokassa napsivat Viron Dina Ellermann/Landy's Akvarel, Ypäjän Ratsastajien Nina Dunder/Goliaf, Lohjan Ratsastajien Mia von Schantz/Zalzatime sekä Mustasaaren Urheiluratsastajien Jasmin Sikström/Risto Reipas.
Onnittelut Sirpalle!

Sunnuntaiaamuna aloitettiin Helppo A:2 -luokalla, joka oli suuren osallistujamäärän vuoksi jaettu kahteen osaan.
Luokan 9a, PRIX DE VILJAR SHOP kärkikolmikko oli tuttu lauantain nuorten hevosten luokista. Voittoon ratsasti 5-vuotiaiden luokan kakkonen eli Heta Leinonen ja May Day (65,690%). Toiselle sijalle Kati Sillanpää (TaRi) 6-vuotiaalla Ravaldilla (65,086%) ja kolmanneksi TRS:n Ninja Rorarius/Hally Berry (64,828%).
9b-luokassa voitto meni Ilona Päiviselle (ABC) ja San Finolle tuloksella 66,552%. Toiseksi lohjalainen poniratsukko Laura Kock ja Casperos (65,948%) ja kolmanneksi Malla Muhonen (KRK) hevosella My Limbuko tuloksella 65,431%.
TRS:n Hanna Heiskanen/Habsburger ja Saija Siuko/Sandemose Lk ottivat ilahduttavasti molemmat sijoituksen luokassa ollen sijoilla neljä ja seitsemän.

7-vuotiaiden Champion-sarjan 2. osakilpailu, PRIX DE JUHLAKESKUS MANCESTER, oli kerännyt 20 lähtöä. Voitto meni eilenkin Vaativassa B:ssä sijoittuneella ratsukolle eli Tuija Tuomiselle ja hevoselle Samba Queen S (68,542%). Helsingin Ratsastajien Mikaela Soratie otti seuraavat kaksi sijaa hevosilla Rivendell (66,250%) ja Dragonheart (65,938%). Tuija oli luokassa myös neljäs hevosella Serpico (65,417%).

Vielä ennen päivän pääluokkaa ratsastettiin PRIX DE HEVOSKUNTOUTUS EKOHEPO, Avoin luokka ja ohjelmana Vaativa B FEI:n Junioreiden henkilökohtainen ohjelma 2009.
Voittoon 25 ratsukon joukosta ratsasti Boen Ratsastajien Anni Torkko ratsullaan Belphegor (68,092%). Toiseksi sijoittui eilen Tampereen Palkinto -luokassa sijoille yltäneet Mia von Schantz/Zalzatime ja kolmanneksi Pilvi Tuominen ja Ohlalaa Tammelasta.

Sunnuntain pääluokka, vaikea Tapiola Small Tourin osakilpailu musiikin tahdissa, ratsastettiin iltapäivällä.
Luokan alussa aurinko jatkoi koko viikonlopun jatkunutta paahtamistaan, mutta viimeisten ratsukoiden kohdalla taivas ikävä kyllä repesi ja kasteli ratsastajat melko perusteellisesti.
Luokan voitti Viron Dina Ellermann ratsullaan Landy's Akvarel prosenteilla 71,417%. Toiseksi ratsasti eilen Tampereen Maljaan kiinnityksen ottanut Sirpa Degerth-Káldi Gringolla ja kolmanneksi Katariina Wolin Mallendinalla. Emilia Kaikkonen ja Davidoff olivat neljänsiä.

Kiitokset kaikille toimihenkilöille, tuomareille, kilpailijoille sekä tukijoujoille ja katsojille.
Ensi vuonna näemme toivottavasti kouluratsastuksen SM-kilpailujen merkeissä!

Hevosta saa ja pitää kiittää. Lienee myös M6 tyytyväinen kun hevosia taputellaan :) Iloisissa tunnelmissa Dina Ellermann sekä Sirpa Degerth-Káldi. Kuvat: Mirella Ruotsalainen

Mukana myös sponsorimme: Viljar Shop, Bagari Satulat, Hevoskuntoutus Ekohepo sekä Agrimarket