Merkkisuoritukset

Ratsastus- ja hevostaitomerkit

SRL:lla on eritasoisia ratsastus- ja hevostaitomerkkejä niin vasta-alkajille kuin jo hevosharrastuksessa pidemmälle ehtineillekin. Merkkisuoritustilaisuuksia järjestävät useat SRL:n jäsenseurat sekä ratsastuskoulut ja harrastetallit. Merkkien tarkoituksena on kohottaa määrätietoisesti hevosten ja harrastajien ratsastuksen ja hevostaitojen tasoa, luoda tavoitteellisuutta ratsastuksenopetukseen ja hevostaitojen harjoitteluun sekä olla saavutetun taidon todisteena.

Merkkien suorittaminen

Ratsastusmerkkejä voivat suorittaa vain SRL:n jäsenseurojen jäsenet sekä Green Card -jäsenet. Merkkisuorituksen järjestäjän on varmistettava jäsenyys esimerkiksi jäsenkortin avulla. Hevostaitomerkkejä saavat suorittaa myös ne, jotka eivät kuulu ratsastusseuroihin. Ratsastusmerkkien osasuoritukset eivät vanhene ja ne voidaan suorittaa eri paikkakunnilla eri järjestäjien valvonnassa.

Merkkisuoritusten järjestäminen

Merkkisuorituksia saavat järjestää SRL:n jäsenseurat ja SRL:n hyväksymät ratsastuskoulut, harrastetallit ja yksityistallit.

Merkkisuoritusten anominen

Merkkisuorituksia suorittaneet ratsastajat voivat anoa merkkejään TRS:n jäsensihteeriltä toimittamalla hänelle todistukset merkkeihin oikeuttavista suorituksista.

Hevostaitomerkit

Hevostaitomerkkejä on kuusi eritasoista: minimerkki, perushoitomerkki, hoito I -merkki, hoito II -merkki, lääkintämerkki ja ruokintamerkki.

Ratsastusmerkit

Ratsastusmerkkejä on 11: perusmerkki, ratsastajamerkki erityisryhmille, C-merkki, aikuisratsastusmerkki, B-merkki, A-merkki ja taitomerkki. Lisäksi kilpailutulosten perusteella voi anoa pronssi-, hopea- ja kultamerkkejä. Erittäin ansioituneille kilparatsastajille voi SRL:n hallitus myöntää mestariratsastajamerkin.

Lajimerkit

Lajimerkeistä valmiina ovat maastoratsastusmerkki sekä valjakkomerkki. Jatkossa on suunnitteilla omia merkkejä myös muille ratsastuksen lajeille. Merkit eivät ole vaatimusasteikoltaan rinnakkaisia eli kahden eri lajimerkin suorittaminen ei kerro, että suorittaja on samalla tasolla kyseisissä lajeissa.

Lisätietoa merkeistä saat Suomen ratsastajainliiton kotisivuilta kohdasta ratsastus/merkkisuoritukset.

Lähde: Suomen Ratsastajainliitto ry