Olli Lahtinen in memoriam

Kuva: Riitta Berglundin arkisto

Olli Lahtinen on poissa

Marraskuun 1 päivänä vastaanotin Anu Lahtiselta sähköpostilla järkyttävän  suruviestin ”Olli nukkui pois eilen illalla”.

Pelko Ollin menehtymisestä oli pelättävissä viikon ajan sillä meidän piti yhdessä Anun kanssa lähteä kenttäseminaariin, kunnes sain vastaanottaa Anulta viestin ”Emme lähde Ollin kanssa risteilylle. Olli on tajuttomana teholla”.

Olli oli syntynyt 27.10.1939 ja näin muutama päivä ennen kuolemaansa  täytti 67 vuotta.

Viisikymmentäluvun alkupuolella Ollin koti sijaitsi Tampereella Petsamon kaupunginosassa aivan lähellä TRS:n silloista ja juuri rakennettua ratsastuskeskusta. Siellä Olli muiden nuorten kanssa alkoi käymään ihastuen hevosiin ja ratsastukseen. Näihin aikoihin tutustuin Olliin sillä meillä oli hevosharrastuksen lisäksi sama ammatti, sillä toimimme molemmat myyntimiehinä Olli tekstiilialalla ja minä yleiskosmetiikan alalla.

Hänen sydämensä oli samanaikaisesti voimakkaasti viemässä kokonaan hevosten pariin.  Niinpä Olli siirtyikin jo sen vuosikymmenen aikana aktiiviseksi TRS:läiseksi alkaen hoitamaan nuorisotoimintaa ja seuran toiminnanjohtajan tehtäviä.

Seuran siirtyessä pitämään ratsastuskoulua omana yrityksenä alkoi Olli hoitamaan myös ratsastusopettajan tehtäviä aina seitsemänkymmentäluvun alulle asti jolloin hän perusti Ylöjärvelle  Ollintalli -nimisen ratsastuskoulun.

Tällöin Olli alkoi tekemään myös hevoskauppaa. Hän kävi ostamassa Puolasta useiden vuosien aikana monia satoja hevosia myyden niitä hyvällä hevosmiesmaineellaan ratsastuksen harrastajille.

Olli koulutti itsensä ratamestariksi, koulu- ja estetuomariksi, kenttäratsastuksen A-tuomariksi ja TA:ksi (Tekninen asiantuntija). Ollin erinomainen hevosmiestaito antoi hänelle ammattitaitoisen avun näiden tehtävien suorittamiseen. Häntä käytettiin tuomaritehtävissä yli 45 vuotta aina kuolemaansa saakka kilpailukausina miltei joka viikonvaihde. Olli siirsi mm omia häitään arkipäiväksi, koska viikonloput oli varattu ratsastuskilpailujen toimihenkilötehtäviin.

TRS:n juhlakilpailuketjuun liittyvä alue- ja kansallinen esteratsastuskilpailu 4-5.11.2006 sekä seuramme 80-vuotisjuhlat jäivät Ollilta näkemättä.

Lahtisen Ollin muistamme myös erittäin aktiivisena ja arvostettuna järjestöhenkilönä. Hän toimi viimeisen miltei viidenkymmenen vuoden ajan joka vuosi seuramme hallituksen eri tehtävissä – viimeksi nykyisen hallituksen varapuheenjohtajana - sekä myös usean vuoden SRL:n sekä Hämeen ratsastusjaoston hallituksen jäsenenä. Hän oli hyvin tehokkaasti mukana nykyisen Niihaman ratsastuskeskuksen alulle panijana sekä  edelleen kehittäjänä.

Ollin viimeinen matka kahden hevosen vetämissä vaunuissa haudan lepoon oli vaikuttava tapahtuma. Myös sen jälkeen pidetty muistotilaisuus antoi selvän ja oikean kuvan hänen  arvostuksestaan. Seurakuntasali oli miltei täynnä ja adressien määrä oli useita kymmeniä sisältäen suuren määrän niissä mukana olevien allekirjoituksia.

Yritin liikuttuneena kertoa yhteistyöstämme kilpailuissa ja siitä urheilullisuudesta, mitä Olli osoitti tuomioissaan ja arvosteluissaan  ratsastajiin ja surun kyyneleet silmissä lopetin: ”Hänen saappaitaan ei ole helppo täyttää”.

Matti Kanto